Legendy přivítá pražské Výstaviště

Automobilová slavnost Legendy, která loni přivítala už více než čtyřicet tisíc návštěvníků, má 8.-10. června před sebou jubilejní pátý ročník.

Výjimečná tentokrát nebude jen tematickým zaměřením, ale i přesunem z tradičních prostor parku Psychiatrické nemocnice v Praze-Bohnicích na Výstaviště do Holešovic.

Nic se ale nemění na tom, že i letos půjde o výjimečnou motoristickou výstavu s mottem – Elegance. Styl. Vášeň. Inspirace. Hlavním tématem je oslava 100 let Československé republiky. Návštěvníkům se už tradičně představí na tisíc exponátů, mezi nimiž nebudou chybět historické skvosty, stejně jako novinky a české premiéry třiceti automobilových značek, zajímavé klubové expozice a atraktivní doprovodný program. Více už v našem rozhovoru prozradil zakladatel Legend Lubor Kos.

Legendy byly od svého prvního ročníku slavností, která se konala pod širým nebem v krásném prostředí parku Psychiatrické nemocnice.  Proč jste se nyní rozhodli změnit místo konání?

Znovu se mi potvrdilo, že nikdy se nemá říkat nikdy. Před osmi roky jsem řekl, že na Výstavišti nikdy Legendy neuspořádám. Jenže od té doby se mnohé změnilo. Výstaviště má například už jiný management. Legendy zase v loňském roce přivítaly rekordních více než 40 tisíc návštěvníků. Obrovský zájem veřejnosti byl současně závazkem, abychom jubilejní pátý ročník posunuli o další stupeň výše, především v rovině kvality obsahu a komfortu pro návštěvníky. Jenže park Psychiatrické nemocnice, kde jsme více než čtyři roky byly naprosto spokojeni, současným Legendám už přestal stačit. Na první pohled to může znít divně, protože park má 64 hektarů a my jsme využili ani ne polovinu. Jenže je zde naplánována radikální revitalizace, která by nás omezila a připravila o ty nejkrásnější plochy, které jsme využívali. Proto jsme se dohodli s ředitelem nemocnice dr. Holým, že vyzkoušíme pražské Výstaviště v Holešovicích a uvidíme. Psychiatrická nemocnicí ale dál zůstává naším partnerem.

Nezvažovali jste kromě pražského Výstaviště další výstavní prostory v Praze?

Ne, protože jsem chtěl zachovat Legendám zeleň a stromy. Takže koncept naší automobilové slavnosti se nemění. Devadesát procent výstavy se odehraje venku na volných plochách. Bude to i trochu vzdušnější a světlejší, protože stromy na Výstavišti jsou přece jen menší než v Bohnicích. A druhou podmínkou byla možnost postavit v areálu rychlostní vložku, aby diváci mohli sledovat sportovní speciály v akci. Proto přicházelo v úvahu jen Výstaviště. Už jsme domluveni, že v dolní části postavíme uzavřenou trať, která bude měřit něco málo přes 800 m. Tato Speed aréna nabídne řadu divácky atraktivních míst vně i uprostřed okruhu, kde bude navíc volně přístupný servis a zázemí týmů.

Už víte, kteří z předních českých jezdců zde představí své závodní speciály?

Tradičně nebude chybět rallyový jezdec Jan Černý s Fordem Fiesta R5. Účast potvrdil Vojta Štajf, který sice bude na trati prohánět Subaru, ale nebude chybět ani Škoda Fabia R5, se kterou startuje v domácím šampionátu. Uvidíme také Jaroslava Petráska s Porsche 911, se kterým jezdí mistrovství historiků. Přivítáme účastníky Rallye Dakar a program zpestří v hodinových blocích exhibiční jízdy vybraných současných i historických vozů klubové scény.

Jaká další příjemné zprávy máte pro návštěvníky?

Oslavu 100 let republiky připomene 100 unikátních exponátů, které budou vystaveny na hlavním náměstí před Průmyslovým palácem. Půjde o historický průřez jednotlivých dekád celého století a společně s automobily a motocykly se představí i nákladní vozy a autobusy. Na četné žádosti návštěvníků bude výstava prodloužena o jeden den. Takže potrvá od pátku do neděle a otevřena bude od 9 do 18 hodin. Počítám ale, že první dva dny zavírací hodinu určitě prodloužíme. Legendám bude navíc patřit celé Výstaviště, takže nebudou chybě ani kryté expozice.

Co zajímavého nabídnou?

Pravé křídlo Průmyslového paláce se promění v palác Elegance, kde bude vystaveno padesát špičkových exponátů z historie i současnosti. Za všechny unikáty jmenuji alespoň tříkolku Benz s prvním spalovacím motorem, vyrobenou v roce 1886 Karlem Benzem, nebo vozy Rolls Royce či Aston Martin s výrobním číslem 001. Eleganci v pravém slova smyslu doplní i hypersporty značek Pagani a Ferrari. Střední část Průmyslového paláce se promění v pavilon Inspirace, kde formou patnáctiminutových edukativních bloků představíme na pódiu zajímavé osobnosti a společnosti ze světa vývoje a výroby automobilů. Nebude však chybět ani sport a umění. Jednotlivé přednášky doplní unikátní expozice předních českých designérů a umělců, specializující se na oblast automobilů. Příkladem je přehlídka nejvýznamnějších konceptů a studií českých designérů Václava a Jiřího Krále. V tomto pavilonu bude také možné obdivovat líbivé tvary vozů Pagani Huayra či Mercedes AMG G63. A do třetice chystáme pavilon Budoucnosti, protože technologický pokrok vstoupil výrazně do celkové mobility lidstva. Proto chceme tento pavilon věnovat všem, kdo dnes s těmito technologiemi pracují, ale také těm, kteří se o nich chtějí dozvědět mnohem více. A nahlédneme zde i do budoucnosti Prahy v roce 2030.

Jaké novinky zpestří letos doprovodný program?

Významnou novinkou bude FMX aréna – Freestyle Motocross Show ve spolupráci s Petrem Pilátem. Každý den se uskuteční několik dvacetiminutových vystoupení, které nabídnou úžasnou podívanou. Stejně tak nabídne návštěvníkům zábavu i nová Off road sekce, nebude chybět dětské hřiště, motokárová akademie či jízdy dětí s malými buginami, které chystáme opět ve spolupráci s Autoklubem ČR.

Nebudete zde mít problém s velikostí výstavní plochy?
Na celkovou plochu je areál sice asi o půlku menší, ale my jsme ani celý prostor bohnického parku nevyužívali a zároveň jsme byli hodně roztažení. Holešovické prostory jsou kompaktní, navíc na výstavní plochu i větší. Je zachován venkovní charakter akce. Výstaviště má nemálo zeleně, ale ta je ve spodní části, kterou dosud využívala jen matějská. Zatímco v Bohnicích návštěvník v průměru nachodil 20 kilometrů, v Holešovicích by si to měl víc užít. Z testů nám vyšla průměrná návštěvnost asi 6,5 hodiny. Letos by to teoreticky mohlo být kratší, ale věřím, že si akci projdou a pak se budou k vybraným exponátům vracet.

Jak bude výstava fakticky členěna?
Výstava bude uspořádána do logických navazujících celků. Automobilky budou vedle sebe, kluby vedle sebe, ve spodní části vzniknou depa závodních strojů, bude zde ca. 800metrový okruh – Speed aréna, nově jsme přidali FMX arénu – freestyle motocross. Využijeme i kryté prostory – v jednom z Křižíkových pavilonů budeme mít pavilon zábavy a budoucnosti a představí se tu i elektromobily, vozy na vodík, hybridní automobily, téma smart cities apod. Hned za vstupní branou se odehraje hlavní téma letošní akce, což je 100 let republiky, kde bude minimálně 100 tematických exponátů. Shořelé křídlo paláce bude využito jako zázemí produkce, střední část Průmyslového paláce připravíme jako pavilon inspirace, kde budou probíhat talkshow, autogramiády apod. Po obvodu středového paláce se pak představí umělci s tematikou automobilismu, oslovili jsme také střední a vysoké školy napojené na automotive. Svou část mají tak jako každoročně také motorky.

Také avizujete třídenní konání. Znamená to spolu s přesunem i zdražení?
Nově jsme akci prodloužili ze dvou na tři dny. Oproti Bohnicím jsme zhruba o 10 % zdražili jak pro návštěvníky, tak pro vystavovatele, protože náklady na výstavišti jsou podstatně vyšší.

V minulosti jste ale poměrně aktivně pracovali s cenou z hlediska časové nabídky.
To zůstává. První vlna předprodeje za nejnižší cenu proběhla už před Vánocemi, nyní v postupných vlnách pouštíme další lístky, je to podobný systém, jaký využívají hudební festivaly. Cena na místě pak bude 550 korun. Nově budeme nabízet vstupenky do VIP zázemí a nově jsme přidali také galaparty první den večer, rovněž s nabídkou zakoupení vstupenek. Též je možné zakoupit si permanentku na všechny tři dny.

Spolupracujete i letos nějak nadstandardně s médii?
Spolupracujeme se všemi velkými vydavatelskými domy mezi něž patří CNC i Mafra. Poslední dva roky úzce spolupracujeme s Bauer Media, tedy s časopisy Speed, Top Gear a Motor. Časopis Speed je dokonce partnerem exhibičních jízd, proto se vyčleněný prostor jmenuje Speed Arena. Z televizí primárně spolupracujeme s TV Nova, ale máme dohody i s Prima Autosalonem a Českou televizí, stejně jako dalšími online televizními stanicemi. Nepodporujeme systém exkluzivních mediálních partnerství, takže další spolupráce stále přibývají.

Máte přislíbenu účast i oficiálních importérů? Kolik jich bude a víte už jmenovitě kdo?
S účastí přímých importérů a prodejců je to zhruba tak 50 na 50. Mezi přímými importéry jsou například Mercedes-Benz, Volvo, Kia, Subaru, Jaguar, Land Rover aj. Další skupinu tvoří importy, kde jednáme v trojkoalici s dealerem, což je případ třeba Škody zastoupené prodejcem Porsche Inter Praha.

Účast značek bude stejná jako loni?
Seznam se teprve finalizuje. Vždycky ale něco přibude a něco ubude. Loni jsme třeba neměli Toyotu s Lexusem, letos naopak budou ve skupině největších vystavovatelů.

Kolik volnosti budou mít automobilky pro svou prezentaci?
Od prvního ročníku tu existuje jakási dohoda o solidaritě, aby větší a bohatší nezahlušily malé značky. Všichni tedy používají stejné stany a liší se jen velikostí plochy a počtem exponátů. Letos jsme zavedli i jednotný branding pro každou prezentaci v podobě stejných vlajek. Naopak jsou zakázány nafukovací brány, třepetalky a podobné věci tak, aby celek byl designově hezký. Nechci vytvořit „barevné divno“, důraz je kladen na exponáty. A na tomto pojetí akce jsme se s automobilkami shodli.

Ale přece jenom všichni se mezi sebou rádi poměřujeme a u automobilek to určitě platí dvojnásob.
Já zároveň říkám, že pokud automobilky zajistí ze svých depozitů zajímavé exponáty a přivezou to nejlepší, tak s tím umíme pracovat a o to víc je značka vidět. Automobilky se mohou na výstavě prezentovat na několika místech. Třeba Mercedes-Benz má na prvním nádvoří první expozici základní řady, něco bude mít v pavilonu elegance, dále AMG terasu a flotila AMG vozů se bude účastnit i jízd na exhibiční trati. Podobně na několika místech bude Toyota/Lexus, rovněž Volvo bude na třech místech.

Jakou letos očekáváte návštěvnost?
Náš cíl je 50 tisíc lidí. Vše připravujeme tomuto množství, aby byli všichni spokojení a užili si Legendy 2018.

Nedávná snaha obnovit automobilový veletrh v Brně skončila blamáží. Jak vidíte aktuální situaci automobilového výstavnictví?
Automobilky, resp. jejich importy ve srovnání s tím, co v minulosti byly ochotny investovat do veletrhů, své investice snížily přinejmenším o jednu nulu. Tím se jako pořadatel dostáváte na hranici proveditelnosti  každé takové výstavy nebo akce. Před pěti šesti lety jsme začínali z nuly a dnes jsme největší automobilovou akcí, což začalo lákat další pořadatele. Trochu to připomíná někdejší boom hudebních festivalů, kdy někteří, když vidí, že se někomu daří, mají pocit, že si to také vyzkoušejí. Takže za nás platí, že stále rosteme a upřímně přiznávám, že máme každý rok víc a víc práce s tím připravit zase o kousek lepší a zajímavější slavnost, ale daří se nám to a já věřím, že to jubilejním pátým ročníkem zase potvrdíme. Těším se na všechny.

A na závěr ještě prozraďte, zda i letos je možné zakoupit v předprodeji zlevněné vstupenky?

Ano, do 21. května je možné zakoupit vstupenku na 1 den výstavy za 449 Kč, do 6. června za 499,- Kč a na místě v době výstavy už za 549,-Kč. Děti do 150 cm výšky mají vstup zdarma, studentská jednodenní vstupenka je za 300,- Kč.  Více informací je na stránkách www.legendy.cz.

Děkuji za rozhovor. 

Holkometr

 
Jak to vidí ostatní?