Jaký je český Golem VR? Vyzkoušeli jsme ho!

Golem VR je nový zážitek virtuální reality, umožňující člověku vrátit se z budoucnosti do rudofínské Prahy, kde vznikl rukou rabína místní židovský folklór - humanoid Golem.

Už při osmdesátkovém Návratu do budoucnosti a Návštěvnících si snad každý (já teda určitě) přál mít schopnost přenést se časem a případně i prostorem, ale kdo z nás to dneska fakt má?

Kdyby to měla možnost vyzkoušet Jolanda, řekla by prvně nejspíš něco jako: “Nikdo není Harry Potter.”. Ale vy můžete na chvíli být, díky nejnovějším technologiím dneška, které mají evokovat převratné budoucí technologie. Jo, je to dvojitě futuristické. Zážitek, jak se teď těm virtuálním realitám říká, proto hodnotím ze dvou stran podle míry uspokojení.

Abnormální prostor

250 metrů čtverečních je na poli virtuální reality už pořádný výběh, momentálně zatím největší v Evropě. Nejen, že člověk prochází volně různými prostředími, ale může se chytit zábradlí, mříží, zdí, projít skutečné kulisy hned v několika místnostech. Reálný prostor je jako na míru šitý tomu virtuálnímu. Nebo naopak, těžko říct.

Dvojité cestování v čase

Abyste se mohli dostat do minulosti, musíte se prvně dostat do budoucnosti. To dává smysl. Stroj času a schopnost teleportace zatím ještě nikdo oficiálně neodhalil, co my víme. Takhle můžete zatím žít aspoň v silně imerzivní iluzi, že jste danou dobu doopravdy navštívili a to vám nikdo nevezme.

Věrohodný pohyb

Ve většině her pohyb svojí postavy úplně neovlivníte, ani když jsou ve VR. V Golem VR jste tou postavou přímo vy (vizuálně jakýsi Robocop z budoucnosti). Dokonalý pohyb umožňuje i použití 81 speciálních kamer Optitrack, zachycujících každý váš pohyb. Stalking tím nabírá nových obrátek, stejně jako vaše případná kinetóza.

Ovládnutí magické schopnosti

Většina z nás má magické schopnosti pohřbené někde hluboko pod povrchem a třeba je za svůj život ani neodhalí. Golem VR ale nabízí trénink. Vaše ruce najednou dokážou nést světlo a využívat ho k detektivní činnosti, odhalovat skryté nápovědy. Přijdete si, jak kdybyste měli superschopnosti. Prý je to návykové. Když pak člověk vidí svoje normální ruce, hned by to zkusil znovu. A znovu. A znovu.

Setkání s Golemem

Golem byl a je monstrózní ve svojí velikosti. Ale jak moc? Jedna věc je udělat pro představu sochu (kterou v Hamleys mimochodem najdete hned ve vchodu), druhá vidět ožívajícího Golema, jeho pohyby a sílu v nich. Je to trochu zkouška odvahy: kdo dokáže stát pevně na místě během Golemova řádění?

Neustálé aktualizace

Přijde vám, že je hra v něčem nedotažená? Přijďte za měsíc a může to být jinak. Při naší návštěvě jsme se dozvěděli, že hra dostává další (a další) aktualizace, má být postupem času čím dál dokonalejší. Na vývoji zážitku pracuje tým 12ti vývojářů už skoro rok, v dubnu měli celkově napracováno nějakých 2250 hodin. Zkuste se zeptat, až to bude hotové. Haha, chyták. Hra hotová vlastně nikdy nebude, jen se tam budou přidávat nové a nové věci a v tom je její kouzlo.

Rozpoznání osob

V prostoru se sice pohybujete až s dalšíma třema osobama naráz, ale bohužel nejsou ničím rozlišené. Z nesmělého laškování s vaším partnerem se tak může stát faux pas vrcholící ve vaší reálné podobě. “Hups” by nemuselo stačit, ale doufejme, že takový omyl každý pochopí.

Zdi

Většina zdí je reálných, občas se však stane, že s něčím počítáte nebo naopak ne a ono to tam najednou je nebo není. Jedná se ale o minimum případů, vlastně spíš výjimky. Jedná se  hlavně o předměty, na které by si člověk rád sáhl, ale ony tam nejsou, přestože je vidíme – je to ale prý z důvodu bezpečnosti. Dostat knížkou do hlavy by asi dokázalo zážitek taky pořádně dokořenit.

Nedostatek herního času

Je to hra i pro děti, citlivější osoby a lidi, co hry nikdy nehráli a VR nezkoušeli. Pro ty pokročilé může být občas trochu navíc robotický dron, který je vaším průvodcem, ale občas vám do toho možná až moc kecá, aniž byste se zeptali. Díky jeho jednoduchým jasným radám vyváznete z některých situací dost rychle, nestihnete si tedy užít svazující pocit z uvíznutí v prostoru, kdy si skutečně musíte namáhat hlavu, abyste situaci vyřešili.

Hru jsem zkusila někdy před měsícem. 25 minut neskutečně uteklo, pořád mi přišlo, že jsem se ještě nedostala z fáze rozkoukávání a pak zážitek najednou skončil. A co teď? Bylo by přínosné zkusit to znovu? Určitě, ale ne hned. Myslím, že na hru daného typu si člověk musí dát odstup, aby pár věcí pozapomněl a šel na to příště třeba jiným způsobem, ale zase intuitivně. Asi neměl mít přemrštěné herní očekávání, není tu tolik co řešit, ale brát Golema VR jako vyspělý imerzivní zážitek z pohlcujícího prostoru a interaktivity. Pořád tak nějak doufám, že se hra bude časově prodlužovat. Ale dovolí to vůbec prostor? Problém všech virtuálních realit je, že využívají reálného prostoru, který je omezený. Kdybychom chtěli vytvořit zážitek z neomezeného prostoru, máme prostě v určitém bodě smůlu. Mluvíme tady teď o možnostech světa, v rámci kterých je Golem VR pořád nejspíš tím nejdokonalejším počinem široko daleko.

Holkometr

 
Jak to vidí ostatní?