Mercedes AMG: Na vrcholku rozjeté kariéry

Se současnou dekádou firma AMG oživila auto snů s typickými křídlovými dveřmi, inspirované jedním z nejlepších Mercedesů historie. To je ale jen špička pomyslného ledovce.

Esquire Man

Mercedes AMG

Do současného desetiletí vstoupila značka Mercedes-Benz spolu s AMG opravdu velkolepě. Již na frankfurtském autosalonu 2009 byl představen nový vrcholný model, pro mnohé reinkarnace rychlého Mercedesu snů: supersport SLS AMG, nástupce modelu SLR McLaren. Na rozdíl od něj byl jeho vývoj již kompletně svěřen divizi AMG. Dvoumístné kupé s předlouhou kapotou a křídlovými dveřmi se začalo prodávat v roce 2010, kdy se také stalo oficiálním safety carem vrcholné motoristické disciplíny F1, a roku následujícího 2011 AMG vstoupilo do okruhového šampionátu třídy GT3 se závodním SLS AMG. Stejná auta byla nabízena také netovárním, tedy zákaznickým jezdcům či týmům.

Mercedes AMG: Na vrcholku rozjeté kariéry

SLS AMG ale nevydrželo moc dlouho. Už v roce 2014 jej vystřídalo o troche kompaktnější a dostupnější kupé GT, jehož vývoj mělo taktéž na starosti oddělení AMG v Affalterbachu. Ve stejném roce ale firma rozšířila nabídku také na opačném konci a představila dosud nejmenší AMG, kompaktní hatchback nižší střední třídy A 45 AMG s nejvyšším výkonem ve své objemové kategorii dvoulitrů. Ano, doba, kdy číslice prozrazovala objem motoru, je pryč nejen u BMW, ale i Mercedesu a potažmo AMG. Nejmenší model z Affalterbachu má díky přeplňování z objemu 2,0 litru výkon 360 koní, proto to označení 45 AMG…

Mercedes AMG: Na vrcholku rozjeté kariéry

Byl to ale dobrý tah, AMG oslovilo nové zákazníky a právě kompaktnější model AMG měl značný podíl na zvýšení prodejů, které hned příštího roku 2015 dosáhly nového rekordu, téměř 70 000 vozů Mercedes-AMG. Nejprodávanější jsou však stále modely s číselným označením motorů 63, poháněné dvěma turbodmychadly přeplňovaným osmiválcem 5,5 litru, který se objevil v celkem šesti výkonnostních variantách. Nyní se montuje do tříd E, CLS, S, CL, GLE a GLS. Základní verze motoru představeného roku 2010 produkuje výkon 544 kon. a maximální točivý moment 800 Nm, s Performance paketem pak 571 k a 900 Nm.

Mercedes AMG: Na vrcholku rozjeté kariéry

Úspěch mají také AMG verze modelů, které mají ke sportovním autům daleko. Zákazníci ocení vysokovýkonný motor s plnotučným zvukem, schopnější podvozek, luxusní interiér a další úpravy třeba i v největší SUV třídy GLS, nebo dokonce třídě G, původně ryze terénním autu, které používala mimo jiné německá armáda. To může pohánět až dvanáctiválec o objemu šesti litrů s výkonem 630 kon., přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Tato verze je s cenou přes 7,3 milionu korun téměř dvakrát dražší než G 63 AMG s výkonem 572 koní, ale své zákazníky si najde. Oblíbená je hlavně na východních trzích… I tak v AMG myslí na efektivitu a ohleduplnost k životnímu prostředí, což je dnes pro automobilky v podstatě povinností. Například osmiválec v E 63 AMG má systém automatického odpojování válců, jejichž polovina se vyřadí z provozu při klidnější jízdě, kdy není potřeba síly osmi válců. A když se takzvaně splývá nebo jede z mírného kopce, motor se odpojí od převodovky a pracuje na volnoběh, aby auto nezpomaloval.

Mercedes AMG: Na vrcholku rozjeté kariéry

V roce 2010 se vrátil „ racek“. Při navrhování tohoto vrcholného AMG se jeho tvůrci inspirovali dvoumístným SL 300 z poloviny padesátých let minulého tisíciletí, které je považováno za zakladatele kategorie supersportovních aut. To je patrné již na první pohled z proporcí SLS AMG, a hlavně návratu křídlových dveří, díky kterým původní SL získalo přezdívku „gullwing“, tedy „racek“. Se svým vzorem má SLS AMG společné i masivní prahy, jinak je superautem, využívajícím to nejlepší, co měli AMG a potažmo Mercedes v době jeho vzniku k dispozici. Pod dlouhou kapotou sídlil kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti vozu co nejvíce vzadu uložený osmiválec 6,2 litru, podle tehdejšího tvrzení AMG „nejsilnější nepřeplňovaný motor“ své doby, který i bez přeplňování produkoval výkon 571 koní (420 kW) a maximální točivý moment 650 Nm. Nešlo však o úplně stejný agregát, jaký se montoval do jiných silných Mercedesů AMG. Prošel mnoha úpravami a měl více než 120 jiných dílů; mimo jiné těžil z mazání se suchou skříní používanému v závodních speciálech, které zajišťovalo optimální lubrikaci při vysokých bočních přetíženích, které bylo SLS AMG schopno dosáhnout v zatáčkách. Šasi a hliníkovou karoserii měla na starosti rakouská firma Magna-Steyr, odkud byly posílány do Německa na převážně ruční dokončení.

Mercedes AMG: Na vrcholku rozjeté kariéry

Další specialitou byla kardanová hřídel z karbonového kompozitu, přenášející točivý moment motoru do sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Majitelé roadsterů si místo specifických racčích dveří užívali burácení osmiválce, který má podle mnohých jeden z nejlepších zvuků, jaký kdy spalováním benzinu vznikl. Naopak pokus s drahou elektrickou verzí se ukázal jako neúspěšný omyl.

Mercedes AMG: Na vrcholku rozjeté kariéry

Nyní má AMG asi 1500 zaměstnanců a loni představilo více než deset nových modelů včetně různých druhů karoserií nebo pohonu dejme tomu zadních či všech kol pro stejnou řadu. Nyní mohou zájemci vybírat z více než padesátky Mercedesů AMG ve čtyřech stovkách takzvaných AMG Performance Center ve čtyřiceti zemích. Nejvíce se prodávají v USA, Německu a Číně, ale své AMG centrum má i Praha. Tři písmena AMG se za půl století stala synonymem pro vysoké výkony, exkluzivitu, radost z jízdy a špičkové technologie.

2017 – M-B AMG PROJECT ONE

Mercedes AMG: Na vrcholku rozjeté kariéry

Žádné současné silniční auto se neblíží současným formulím tak jako Project ONE. Základem jeho hybridního pohonu je jedním elektrickým turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec o objemu 1,6 litru, v zásadě shodný s motorem, který pohání formule týmu Mercedes-AMG Petronas a na plynový pedál má reagovat bez prodlevy, dokonce rychleji než v atmosférickém osmiválci. Má čtyři vačkové hřídele, poháněné ozubenými koly, a aby mohl motor dosahovat vysokých otáček, jeho ventilové pružiny nahradil rychlejší pneumatický systém, používaný v F1. Šestiválec se dokáže vytočit až do 11 tisíc otáček a má výkon přesahující 500 kW, tedy 680 koní.

HLEDÁME MUŽE ZNÁMÉ I MÉNĚ ZNÁMÉ, KTEŘÍ SI PODLE VÁS ZASLOUŽÍ UZNÁNÍ

Diskuze