Mercedes AMG: Na vrcholku rozjeté kariéry

Se současnou dekádou firma AMG oživila auto snů s typickými křídlovými dveřmi, inspirované jedním z nejlepších Mercedesů historie. To je ale jen špička pomyslného ledovce.

Do současného desetiletí vstoupila značka Mercedes-Benz spolu s AMG opravdu velkolepě. Již na frankfurtském autosalonu 2009 byl představen nový vrcholný model, pro mnohé reinkarnace rychlého Mercedesu snů: supersport SLS AMG, nástupce modelu SLR McLaren. Na rozdíl od něj byl jeho vývoj již kompletně svěřen divizi AMG. Dvoumístné kupé s předlouhou kapotou a křídlovými dveřmi se začalo prodávat v roce 2010, kdy se také stalo oficiálním safety carem vrcholné motoristické disciplíny F1, a roku následujícího 2011 AMG vstoupilo do okruhového šampionátu třídy GT3 se závodním SLS AMG. Stejná auta byla nabízena také netovárním, tedy zákaznickým jezdcům či týmům.

SLS AMG ale nevydrželo moc dlouho. Už v roce 2014 jej vystřídalo o troche kompaktnější a dostupnější kupé GT, jehož vývoj mělo taktéž na starosti oddělení AMG v Affalterbachu. Ve stejném roce ale firma rozšířila nabídku také na opačném konci a představila dosud nejmenší AMG, kompaktní hatchback nižší střední třídy A 45 AMG s nejvyšším výkonem ve své objemové kategorii dvoulitrů. Ano, doba, kdy číslice prozrazovala objem motoru, je pryč nejen u BMW, ale i Mercedesu a potažmo AMG. Nejmenší model z Affalterbachu má díky přeplňování z objemu 2,0 litru výkon 360 koní, proto to označení 45 AMG…

Byl to ale dobrý tah, AMG oslovilo nové zákazníky a právě kompaktnější model AMG měl značný podíl na zvýšení prodejů, které hned příštího roku 2015 dosáhly nového rekordu, téměř 70 000 vozů Mercedes-AMG. Nejprodávanější jsou však stále modely s číselným označením motorů 63, poháněné dvěma turbodmychadly přeplňovaným osmiválcem 5,5 litru, který se objevil v celkem šesti výkonnostních variantách. Nyní se montuje do tříd E, CLS, S, CL, GLE a GLS. Základní verze motoru představeného roku 2010 produkuje výkon 544 kon. a maximální točivý moment 800 Nm, s Performance paketem pak 571 k a 900 Nm.

Úspěch mají také AMG verze modelů, které mají ke sportovním autům daleko. Zákazníci ocení vysokovýkonný motor s plnotučným zvukem, schopnější podvozek, luxusní interiér a další úpravy třeba i v největší SUV třídy GLS, nebo dokonce třídě G, původně ryze terénním autu, které používala mimo jiné německá armáda. To může pohánět až dvanáctiválec o objemu šesti litrů s výkonem 630 kon., přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Tato verze je s cenou přes 7,3 milionu korun téměř dvakrát dražší než G 63 AMG s výkonem 572 koní, ale své zákazníky si najde. Oblíbená je hlavně na východních trzích… I tak v AMG myslí na efektivitu a ohleduplnost k životnímu prostředí, což je dnes pro automobilky v podstatě povinností. Například osmiválec v E 63 AMG má systém automatického odpojování válců, jejichž polovina se vyřadí z provozu při klidnější jízdě, kdy není potřeba síly osmi válců. A když se takzvaně splývá nebo jede z mírného kopce, motor se odpojí od převodovky a pracuje na volnoběh, aby auto nezpomaloval.

V roce 2010 se vrátil „ racek“. Při navrhování tohoto vrcholného AMG se jeho tvůrci inspirovali dvoumístným SL 300 z poloviny padesátých let minulého tisíciletí, které je považováno za zakladatele kategorie supersportovních aut. To je patrné již na první pohled z proporcí SLS AMG, a hlavně návratu křídlových dveří, díky kterým původní SL získalo přezdívku „gullwing“, tedy „racek“. Se svým vzorem má SLS AMG společné i masivní prahy, jinak je superautem, využívajícím to nejlepší, co měli AMG a potažmo Mercedes v době jeho vzniku k dispozici. Pod dlouhou kapotou sídlil kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti vozu co nejvíce vzadu uložený osmiválec 6,2 litru, podle tehdejšího tvrzení AMG „nejsilnější nepřeplňovaný motor“ své doby, který i bez přeplňování produkoval výkon 571 koní (420 kW) a maximální točivý moment 650 Nm. Nešlo však o úplně stejný agregát, jaký se montoval do jiných silných Mercedesů AMG. Prošel mnoha úpravami a měl více než 120 jiných dílů; mimo jiné těžil z mazání se suchou skříní používanému v závodních speciálech, které zajišťovalo optimální lubrikaci při vysokých bočních přetíženích, které bylo SLS AMG schopno dosáhnout v zatáčkách. Šasi a hliníkovou karoserii měla na starosti rakouská firma Magna-Steyr, odkud byly posílány do Německa na převážně ruční dokončení.

Další specialitou byla kardanová hřídel z karbonového kompozitu, přenášející točivý moment motoru do sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Majitelé roadsterů si místo specifických racčích dveří užívali burácení osmiválce, který má podle mnohých jeden z nejlepších zvuků, jaký kdy spalováním benzinu vznikl. Naopak pokus s drahou elektrickou verzí se ukázal jako neúspěšný omyl.

Nyní má AMG asi 1500 zaměstnanců a loni představilo více než deset nových modelů včetně různých druhů karoserií nebo pohonu dejme tomu zadních či všech kol pro stejnou řadu. Nyní mohou zájemci vybírat z více než padesátky Mercedesů AMG ve čtyřech stovkách takzvaných AMG Performance Center ve čtyřiceti zemích. Nejvíce se prodávají v USA, Německu a Číně, ale své AMG centrum má i Praha. Tři písmena AMG se za půl století stala synonymem pro vysoké výkony, exkluzivitu, radost
z jízdy a špičkové technologie.

2017 – M-B AMG PROJECT ONE

Žádné současné silniční auto se neblíží současným formulím tak jako Project ONE. Základem jeho hybridního pohonu je jedním elektrickým turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec o objemu 1,6 litru, v zásadě shodný s motorem, který pohání formule týmu Mercedes-AMG Petronas a na plynový pedál má reagovat bez prodlevy, dokonce rychleji než v atmosférickém osmiválci. Má čtyři vačkové hřídele, poháněné ozubenými koly, a aby mohl motor dosahovat vysokých otáček, jeho ventilové pružiny nahradil rychlejší pneumatický systém, používaný v F1. Šestiválec se dokáže vytočit až do 11 tisíc otáček a má výkon přesahující 500 kW, tedy 680 koní.


HLEDÁME MUŽE ZNÁMÉ I MÉNĚ ZNÁMÉ, KTEŘÍ SI PODLE VÁS ZASLOUŽÍ UZNÁNÍ


Holkometr

 
Jak to vidí ostatní?