Mercedes AMG: Dekáda rychlosti

S nástupem nového tisíciletí se rozšířila nabídka rychlých verzí AMG tak, že opanovaly takřka všechny modely, které značka Mercedes-Benz vyráběla. Tak vznikla hodně zajímavá auta...

Mercedes

Esquire Man

Mercedes AMG

S novým tisíciletím přišla strategie nabídnout jako vrchol většiny modelů značky Mercedes-Benz rychlou verzi AMG. Nejmenší třídy A a B, velkoprostorová auta bez sportovních ambicí, byly z této strategie logicky vyjmuty; ale zrodily se terénnější modely ML 55 AMG a G 55 AMG. První generace ML, představená v roce 1997, měla blíže k terénním autům než dnešním SUV, byla postavena na žebřinovém rámu stejně jako ryze terénní legenda G, původně vzniklá pro armádu. Právě tyto modely ale zaznamenaly velký úspěch. Mercedes ML se tak stal nejen zakladatelem dnes tak oblíbené kategorie luxusních SUV, ale i průkopníkem jejich silných vrcholných verzí.

Mercedes AMG: Dekáda rychlosti

Počátkem nového tisíciletí vsadili motoráři AMG na přeplňování kompresory, které na rozdíl od turbodmychadel netrpěly opožděnou odezvou na plynový pedál. V roce 2002 se AMG zkusilo svézt na vzrůstající popularitě turbodieselů a vyrukovalo s modelem C 30 CDI AMG. Jeho pětiválcový turbodiesel o objemu 2,7 litru produkoval výkon 231 koní a maximální točivý moment 540 Nm. To stačilo ke sprintu na stovku za 6,8 sekundy, maximální rychlost byla omezená na 250 km/h. Jenže tehdejší C 32 AMG s kompresorovým benzinovým šestiválcem mělo výkon 354 koní a na 100 km/h sprintovalo za 5,2 vteřiny. Rozdíl mezi cenami tak dramatický nebyl, první naftové AMG bylo dost drahé. Výsledkem byly prodeje hluboko pod představami značky, která jej stáhla z nabídky již v roce 2004. Na turbodmychadla v AMG úplně nezanevřeli. V roce 2004 se představil nový vrcholný motor, dvanáctiválec 6,0 litru přeplňovaný hned dvěma turbodmychadly pro špičkové modely S 65 AMG, CL 65 AMG a SL 65 AMG. Tato strojovna produkovala 612 koní a ještě impozantnější točivý moment rovných 1000 Nm, který by ve skutečnosti mohl být ještě vyšší, kdyby jej zvládla nějaká dostupná převodovka. Dojem mohly udělat již nápisy V12 Biturbo na předních blatnících…

Mercedes AMG: Dekáda rychlosti

Sázka na přeplňování kompresory neměla dlouhé trvání. Již v roce 2006 se v AMG vrátili k velkým objemům a představili nový motor 6,2 litru pro modely s číslicí 63. Objem motoru byl v číslici úmyslně zvýšen na počest prvního osmiválce značky Mercedes-Benz, přestaveného v roce 1963. Osmiválec byl atmosférický. V kupé CLK 63 AMG, kde měl premiéru, produkoval 481 koní a 630 Nm, ve větších modelech měl výkon 514 k. Šlo o historicky první motor, který kompletně navrhli v AMG. Postupně si našel cestu do AMG modelů tříd C, CLK, E, CLS, S, CL, SL, ML, a dokonce i třídy R, křížence velkoprostorového vozu a kombi s pohonem všech kol, postaveného na základech poloterénní třídy ML.

Mercedes AMG: Dekáda rychlosti

V novém tisíciletí byl obnoven šampionát německých cestovních vozů DTM, v němž se týmu Mercedes-AMG tak dařilo v letech devadesátých. S novým kupé CLK, stvořeným firmou H.W.A. jednoho ze zakladatelů AMG, Hanse Wernera Aufrechta, tým vyhrál sezony 2000, 2001 i 2003, což se rozhodl náležitě oslavit speciální limitovanou sérií. Již název Mercedes-Benz CLK DTM AMG napovídal, oč asi půjde, ale ne zcela přesně. Na rozdíl od CLK-GTR nešlo o jen lehce upravené závodní auto připuštěné na běžné silnice, ale spíš o speciální edici, vycházející ze sériového CLK 55 AMG. Není divu, soutěžní CLK měly se silničními společnou tak akorát maketu karoserie, jinak šlo o speciály s kompozitovým šasi a vlastnostmi bližšími spíš formulím než běžným autům, v ceně mezi šesti set tisíci a milionem eur.

Mercedes AMG: Dekáda rychlosti

CLK DTM AMG se na první pohled pozná podle aerodynamické sady, značně rozšiřující karoserii a nízkého předního nárazníku s výraznými vstupy vzduchu. Záď vylepšilo velké karbonové křídlo a difuzor. Spolu se zakrytováním podvozku s narůstající rychlostí zvyšují přítlak k silnici či trati. Speciály DTM byl inspirován samotný interiér s karbonovým obložeí.m. Změnily se hlavní přístroje, před řidičem je centrální přístroj s tachometrem, ve kterém sídlí otáčkoměr ze 64 diod měnících barvu z bílé na červenou a LCD displej s dalšími informacemi, třeba zařazeným stupněm. CLK DTM AMG nepohání osmiválcový čtyřlitr jako soudobé speciály DTM, ale kompresorem přeplňovaný osmiválec 5,4 l, známý z ostatních Mercedesů AMG s označením 55.

Mercedes AMG: Dekáda rychlosti

Ve srovnání s „obyčejným“ CLK 55 AMG má zesílenou klikovou skříň, nové písty, sací i výfukový systém a zvýšený plnící tlak kompresoru. Výsledkem je o celých 220 koní vyšší výkon, celkem 582 koňských sil (428 kW), maximální točivý moment narostl až na 800 Nm. Silniční CLK DTM AMG vážilo značných 1748 kg a bylo těžší i než výchozí CLK 55 AMG. Sprint z klidu na 100 km/h i tak zvládne za tehdy fantastických 3,9 sekundy, na dvojnásobek se rozjede za 12,1 vteřiny. Maximální rychlost nebyla omezena na obligátních 250 kilometrů v hodině, ale na 320 km/h. Mercedes-Benz CLK DTM AMG je velká rarita, jejíž cena bude nejspíše jen stoupat. V dílnách Aufrechtovy firmy H.W.A. GmbH, kde vznikaly i závodní CLK DTM, se vyrobila jen stovka rychle vyprodaných kupé a poté v roce 2005 další stovka roadsterů. Nové kupé stálo v roce 2004 masivních 236 060 eur, dnes se občas objeví na prodej ojeté za částky pohybující se kolem tří set tisíc eur.

Mercedes AMG: Dekáda rychlosti

2001 – M-B G55 AMG KOMPRESSOR

Roku 2001 se v novince SL 55 AMG představil nový kompresorem přeplňovaný osmiválec 5,4 litru s výkonem 476 koní a který si během několika následujících let velkého luxusního kupé CL, třídy E, „čtyřdveřového CLK i terénního G (na snímku). Již rok po nového motoru se výkon zvýšil na rovných Kvality nového kompresorového osmiválce potvrdilo také vítězství v mezinárodní anketě Motor roku 2003, vyhlašované renomovanými evropskými motoristickými novináři. Jaký měl skutečný potenciál, ale ukázaly až speciální sportovní modely…

HLEDÁME MUŽE ZNÁMÉ I MÉNĚ ZNÁMÉ, KTEŘÍ SI PODLE VÁS ZASLOUŽÍ UZNÁNÍ

Diskuze