Mercedes AMG: Kladivo na supersporty

V osmdesátých letech ukázala firma AMG své schopnosti naplno. Postavila pětimístný sedan, který byl rychlejší než tehdejší nejlepší Ferrari, a dostala důvěru automobilky Mercedes-Benz.

Esquire Man

Mercedes AMG

Na počátku osmdesátých let již měla zkratka AMG své jméno i autoritu. Byla spojena se závodními úspěchy; nové desetiletí otevřela vítězstvím Mercedesu 450 SLC řady W107, který vyhrál čtyřiadvacetihodinovku na nejnáročnějším okruhu světa Nürburgring v roce 1980. Na své závodní aktivity již měla firma AMG dostatek financí, protože se z původně takzvaně garážového úpravce díky kvalitě svých aut zařadila mezi ligu nejvyšší. Čím dál známější byla i díky tomu, že dokázala uspokojit nejnáročnější přání svých solventních zákazníků, kteří se nespokojili ani s vrcholnými produkty nejstarší, pro mnohé nejlepší automobilky světa. Bylo jich čím dál více, původně malého německého úpravce nyní kontaktovali mimo jiné zájemci z řad ropných šejků nebo úspěšných japonských byznysmenů, kteří měli slabost pro to nejlepší, co dokáže německá automobilová výroba nabídnout. Mimochodem, mnoho zásadních, špičkových vozů z historie AMG se na evropské či americké aukce dnes dostává právě z Japonska.

Mercedes AMG: Kladivo na supersporty

Nejen bankéři nebo členové japonské mafie podlehli možnostem úprav svých vrcholných modelů značky MB, typicky sedanu vrcholné řady W126 nebo z něj odvozeného elegantního kupé C126. Pokud peníze nebyly problém, v AMG dokázali vyhovět každému přání. Sedačky vyměnili za sportovní, třeba i na zadních místech, celý interiér přečalounili do nejlepších dostupných kůží či látek, leckdy divokých barev. Na palubách se mohly objevit technické novinky té doby, konkrétně špičkové audio soustavy, televize, videa nebo mobilní autotelefony, třeba obšité kůží v barvě interiéru. Reklamní heslo „Nic není nemožné“ také původně vymysleli v AMG.

Mercedes AMG: Kladivo na supersporty

Firmě se dařilo skvěle, přesto jednoho ze dvou zakladatelů, konstruktérský mozek Melchera počátkem let osmdesátých práce v AMG přestávala naplňovat. Chtěl se více věnovat motocyklům a také vývoji motorů. Aufrecht jej z firmy vyplatil, ale neznamenalo to, že by se rozešli. Spolupráce pokračovala a Melcherovy inovace používalo AMG i nadále. V roce 1983 zabudoval upravený osmiválec 5.0 litru s výkonem 276 koní a maximálním točivým momentem 408 Nm do kupé řady W123, předchůdce dnešní třídy E. Pro srovnání, jeho sériové vrcholné verze 280 CE tou dobou produkovala 185 koní a 235 Nm… V polovině osmdesátých let však Melcher samostatně vyvinul ještě větší specialitu: hlavu se čtyřmi ventily na válec pro stejný osmiválcový motor M117 o objemu pěti litrů, který se poté pyšnil výkonem 340 koní. Mercedes tehdy ještě nenabízel jediné auto se čtyřventilovou technikou, které zcela nevěřil.

Mercedes AMG: Kladivo na supersporty

Automobilka se spoléhala hlavně na osvědčená technická řešení, u kterých si byla jista jejich spolehlivostí a dlouhou životností, pro tehdejší mercedesy tak důležitými. Ze stejného důvodu tehdy například ještě nepoužívala ani hřebenové řízení. Konstruktér AMG Erhard Melcher tak musel začít s čistým listem papíru. Údajně se inspiroval u motocyklových motorů. Limuzína největší třídy S byla s novým dvaatřicetiventilovým osmiválcem schopna pokořit rychlost 240 km/h. Svůj potenciál nový motor naplno ukázal až v menší a lehčí řadě W124, která s ním dosahovala rychlosti až 280 km/h, kterou překonal tehdy nejrychlejší sedan světa BMW M5, dosahující tempa 245 km/h.

Mercedes AMG: Kladivo na supersporty

Skutečná bomba přišla v roce 1986. Automobilka Mercedes-Benz začala montovat do vrcholného kupé třídy S, modelu 560 SEC řady 126, nový motor o objemu 5.6 litru. Ten firma v nezměněné podobě použila i ve skutečné raritě, terénním modelu 230 GE 5.6, předchůdci dnešních rychlých off roadů. Po úpravách AMG a osazení dvaatřicetiventilovou hlavou produkoval nový osmiválec 360 koní a 510 Nm. Nový motor v AMG poprvé nepoužili ve špičkové třídě S, ale v modelu o kategorii menším s kódovým označením W124, budoucí třídě E. Důvody k tomuto kroku byly jasné. Třída S byla velká a těžká, svým posláním luxusní auto na dálnici. Ne že by menší 124 patřila mezi nějak zvlášť obratná auta, ale stala se dobrým kompromisem, nabízejícím náročným zákazníkům AMG dostatek prostoru, luxusu a k tomu akceptovatelnou hmotnost, tudíž i lepší obratnost. Sedan W124 s tímto motorem pokořil magickou hranici 300 km/h a díky článku v americkém časopisu Car and Driver, kde byl v titulku testu jednoduše a výstižně nazván Hammer, se mu tak rychle začalo říkat. Není divu, slovo hammer znamená v angličtině i němčině kladivo a tento převážně černý sedan byl skutečným kladivem na soudobé supersporty.

Mercedes AMG: Kladivo na supersporty

Pro srovnání: vrcholný model 300E byl poháněn třílitrovým šestiválcem s výkonem 185 koní. Nejrychlejším čtyřmístným autem světa bylo tehdy Porsche 928S, dosahující maxima 255 km/h. V pružném zrychlení byl Mercedes od AMG lepší než nejobdivovanější supersport té doby, Lamborghini Countach LP 5000S Quattrovalvole. Tento italský supersport, do kterého se vešli jen dva pasažéři o vzrůstu do 180 centimetrů výšky, jej překonal maximální rychlostí 298 km/h, ač podle zkušeností majitelů i zkušebních jezdců z tehdejších automobilových časopisů nadhodnocenou. Ferrari Testarossa se svým maximem 275 km/h nemohlo pětimístné limuzíně z Affalterbachu konkurovat už vůbec. Jaký to asi musel být pocit, pořídit si drahý italský supersport a muset z rychlého pruhu německé dálnice uhnout sedanu se čtyřmi mávajícími na palubě… Stejný motor si pak našel cestu do ostatních velkých mercedesů, upravených u AMG.

1971: MERCEDES-BENZ AMG 560 6.0
V AMG šli i tak dál. Objem motoru zvýšili na rovných šest litrů a dostali se na hodnoty 385 koní a 566 Nm. Vrcholná koní, krouticí moment 566 Nm a pokořila 300 km/h. Ačkoli měl tento „supersedan“ čtyřstupňovou automatickou převodovku, upravenou, stokilometrové rychlosti dosáhl během pěti sekund. A schopný nebyl jen na dálnici, měl upravený podvozek, zavěšení, brzdy, i samosvorný diferenciál. V době, kdy ceny klasických automobilů stale rostou, jde také o jistou investici. O dalších modelech AMG se dočtete v příštím čísle.

HLEDÁME MUŽE ZNÁMÉ I MÉNĚ ZNÁMÉ, KTEŘÍ SI PODLE VÁS ZASLOUŽÍ UZNÁNÍ
Diskuze