Jen tak se projet. Subaru BRZ

Hračka na víkend? Kdepak! Subaru BRZ jako další z nositelů sportovních genů značky je i skvělý společník na každý den, který dokáže z každé jízdy udělat zážitek! A jízdy S BRZ není nikdy dost.

Malé sportovní kupé od Subaru je skvělý způsob, jak si splnit řidičské sny a posunout hranice svých schopností, a přitom tomu mnoho neobětovat. Dvoulitrový atmosférický boxer bez turba, bytelná subarácká technika, nízká hmotnost a absence jakýchkoliv zbytečností znamenají, že je to velice spolehlivý a nenáročný společník. Provoz je levný, spotřeba přívětivá a také pneumatiky seženete za pár korun. Za volant se současně vejdou i dlouháni a zavazadel pojme solidní množství.

Subaru BRZ postupně zraje. Od svého uvedení v roce 2013 je komfortnější, tišší, má multifunkční volant, navigaci, barevný displej na palubní desce a konečně také trojblik. Puristické jádro BRZ se sice poslední dva roky obaluje tenkou komfortní slupkou, ale jeho part zůstává pořád stejný – dostupná zábava za volantem. V každé zatáčce můžete pilovat své schopnosti, jemně pracovat s přenosy hmotnosti a užívat si nesmírně komunikativní zadní nápravu. Přímočaré ovládání a bezprostřední chování znamenají, že v každém okamžiku opravdu řídíte. A tak není divu, že často dostanete chuť jen tak se projet. A i obyčejná cesta na nákup nebo do kanceláře se může změnit v několikahodinový výlet.

Do BRZ se nenastupuje, do BRZ se obléká

Ten domácí útulný dojem v jeho kabině vytváří kolmá palubní deska bez obvyklého naklopení, které vás v ostatních autech posouvá dál do interiéru. Tady máte vše důležité po ruce. Všechno důležité v tomto případě znamená volant, řadící páku, ruční brzdu a ovladače kontroly stabilizace. Řízení vás po pár kilometrech stejně natolik pohltí, že si na další nastavení a moderní fičurky ani nevzpomenete. I infotainment dělá poslední rok z BRZ vcelku soudobé auto. Konec řečí, výbavou a konektivitou se teď dá malé Subaru bez potíží používat jako daily.

Jak jezdí?

BRZ pořád jezdí moc dobře. Po jeho obléknutí a prvních pár si jen musíte zvyknout na to, že lehce vibrující přední kapota neuletí. Někteří ji při svých rychlých dálničních přesunech bedlivě sledují už pár let a prý je to v pohodě. Ale k věci.

V BRZ nemusíte být žádný velký drifter (i když vám to časem stejně nedá) abyste si ho řádně užili. Víc než v jízdách bokem spočívá jeho kouzlo v intenzitě zážitku za jeho volantem. Nebojte, tohle není žádné bezobsažné klišé o vymetání apexů a řidičské nirváně. Jeho řízení je podobně osvobozující pocit, jako když plavete nazí. Při rychlé jízdě se totiž vaše povely neztrácí v mase auta nebo v měkkém uložení podvozku, ale neředěně procházejí z konečků vašich prstů až na silnici. V sedačce krásně cítíte, jak se se mění míra přilnavosti na nerovnostech nebo jak zadní náprava zvládá přenos výkonu.

Výborně se tu pracuje s hmotností v nájezdu do zatáčky. Stačí si jen na brzdách jemným pohybem volantu “načnout” záď a pak se rozhodnout pro čistý nebo rozevlátý průjezd. Pro pokračování máte na výběr plynový pedál, ruční brzdu nebo spojku. Výkon dvou set atmosférických koní vás donutí do každého průjezdu dát i poctivou dávku rychlosti, která zase o kousek srazí přilnavost zadních pneumatik. Tak vypadá recept na zábavu po japonsku.

Proč ho máme rádi?

Právě pro jeho jednoduchost. BRZ ukazuje v syrové pododobě základní řidičskou koncepci s motorem vpředu, pohonem zadních kol a mechanickým samosvorem vzadu, čili auto se správnými jízdními vlastnostmi, ze které pak rostou všechny velké sporťáky. Ty pak k čirému jádru přidávají víc výkonu, více přilnavosti a elektroniku na kontrolu toho všechno, ale BRZ v sobě má ten původní řidičský gen X. Ten který v sobě měla třeba E30 M3 se kterou má Subaru mimochodem společný nejen základní technický layout, ale i hmotnost a výkon.

Máme ho rádi i pro jeho levný provoz – spotřeba je přívětivá, tenké pneumatiky, které budete dokola měnit, protože se do toho klouzání prostě zamilujete, seženete také za pár korun. Sériové obložení brzd taktéž nenáročné, přesně tak to totiž Subaru vymyslelo – zábavný sporťák s nízkými náklady.

Měli byste ho koupit?

Jestli nesedíte v sedačce našikmo a neřídíte jen jednou rukou, tak určitě. Subaru BRZ je totiž začátek vaší řidičské cesty. A ještě jedna věc. Dobře se podívejte na jeho tenké pneumatiky. Mají rozměr 215/45 R17. Zachovejte jej, stejně jako setup podvozku a parametry motoru. Celkové sladění BRZ má svou totiž správně trefenou rovnováhu jejíž rozhozením spíš ztratíte, než získáte. Jedinými výjimkami jsou lehčí kola a lepší samosvor.   

Tak hezkou zábavu za volantem Subaru!

Holkometr

 
Jak to vidí ostatní?