4 legendy světové rallye skupina B

Začátkem 80. let zažil svět rallye svou nejvýznamnější éru. Ať už se na ní díváme z pohledu diváka nebo techniky, ve srovnání s dnešní WRC kategorií, byla nejvyšším vrcholem automobilových soutěží.

V roce 1982 byly zavedeny nové skupiny včetně té Béčkové. Ta se lišila zrušeným omezením tím pádem i výrobou. Vozy se přizpůsobily pro jízdu na nezpevněném povrchu a technicky se rovnaly úrovni Formule 1 (zrychlení na 100 km/h za 3,1 sekundy). Auta se odlehčovala a výkon se zvyšoval. Podívaná a zážitek z rozevláté jízdy, kdy vůz míří přímo do davu, který ustupuje na poslední chvíli, je bezkonkurenční. Vše ale má své hranice (ty ale v té době neexistovaly). Havárie a počet střetů s diváky stoupaly, a tak se po pěti letech zběsilého závodění skupina B zrušila. Pojďme se ohlédnout za legendami světové rallye.

Lancia 037

Byla jako na míru dělaná vzniklé skupině B a započala tradici speciálně navržených aut, které se sériovými vozy sdílely jen nepatrné designové prvky. Lancie 37 měla znázornit podobenství Lancie Montecarlo, s ní ale sdílela jen umístění motoru a část rámu pro posádku. Poslední Evo2 měla výkon 325 koní a 333 Nm s pohonem na zadní nápravu. Jelikož byla celá konstrukce vozu z magnesia, Lancia se při požáru stávala neuhasitelnou!

Váha pouhých 980 kg spolu s vysokým výkonem obhájili vítězství WRC v roce 1983 s jedinou hnanou nápravou.

Audi Quattro

Audi Quattro je další legendou a ikonou, za kterou stál nápad – přidat pohon obou náprav z vojenského speciálu VW Iltis, a to do populárního sedanu Audi 80. Auto se zviditelnilo při vítězství v roce 1981 s Michelle Mouton, o rok později získalo pohár konstruktérů a další pohár s továrním jezdcem, Hannuem Mikkolou. Těžký pětiválec umístěný podélně v předním převisu způsoboval nedotáčivost a často se stávalo, že piloti nedojeli do cíle.

Výhoda, která převažovala, bylo zrychlování na jakémkoliv povrchu. Na úspěchu se podílel i motor, který měl výkon až 500 koní na obou nápravách. Pomocí přepínače v kabině mohl být výkon zvýšen až na 600 koní a krátkodobě až na 1000 koní. Hmotnost byla co nejvíce minimalizována, a proto byla například okna vyrobena z plastů.

Peugeot 205

V roce 1984 představil francouzský tým svůj Peugeot 205 T16. Plánované ovládnutí trhu se supermini bylo na počátku vzniku tohoto vozu. Motor a převodovka byly umístěny uprostřed vozu napříč s pohonem všech kol. Díky tomu došlo ke snížení těžiště a zpevnění vozu. Postupem času Francouzi prováděli technické inovace jako vstřikování vody do spalovacího motoru, poloautomatická šestistupňová převodovka nebo aerodynamické prvky. Peugeota poháněl čtyřválcový motor s výkonem 530 koní.

Tituly mistra světa jezdců vybojovali v roce 1986 piloti Timo Salonen a Juha Kankkunen.

U skupiny B nic nebylo nemožné a tak se často stávalo, že závodil Minicooper (90 koní) proti Mazdě (300 koní).

MG Metro 6R4

Vzorem tohoto vozu byla úspěšnost Peugeota 205. Malý soutěžní speciál měl motor přemístěný do středu vozu. Metro byl vybavený šestiválcem s výkonem 301 koní. Na mistrovství světa RAC Rallye 1985 skončil pilot Tony Pond na třetím místě. I přes jeho výkon a dravý vzhled vozy MG Metro 6R4 ani jednou nevyhrály.

Auta vlající v erzetách, velké rozdíly mezi auty – jeden vůz měl motor uprostřed napříč, jiný zase podélně, rozdílná konstruktérská řešení a další prvky dělaly ten pravý zážeh v historii Rallye.

Chcete vědět, která auta nejvíce reznou? Jaká jsou nejlepší rodinná MPV do 90 000 Kč nebo jakou ojetinu koupit pro začátečníka?

Podívejte se do aktuálního čísla časopisu Motor, právě na stáncích!

Holkometr

 
Jak to vidí ostatní?